Ukrainsk spilleglæde

Kugler kan bruges til andet end krig. En gruppe ukrainske flygtninge kunne for en kort stund glemme den forfærdelig krig i hjemlandet, da de besøgte Midtfyns Petanque Klub.

Petanque kendes i Ukraine men for flygtningene – alle ældre – var spillet et nyt bekendtskab. Men vejledt af klubbens instruktører tog ukrainerne udfordringen op, så det blev et besøg præget af energi, smil og højt humør.

• Flygtningene bor rundt omkring i kommunen, de har intet netværk og har derfor svært ved at få tiden til at gå. Derfor laver vi arrangementer for dem så de for et øjeblik kan glemme rædslerne i Ukraine, siger Helene Jakobsen, formand for Dansk Flygtningehjælp på Midtfyn.

De mange glade ansigter hos både ukrainere og danskere viste, at det havde været en god dag.